woensdag 24 maart 2010

Mooi van lelijkheid






Alle mooie dingen hebben een keerzijde. Hoe mooi een dorp als Beetsterzwaag ook is. Het wandelen langs de landhuizen, de sfeervolle Hoofdstraat met zijn leuke winkeltjes en dan de parken, de overtuin bij Lyndensteyn. Je hebt de neiging als je in dat prachtige park wandelt, met zijn monumentale bomen, de weerspiegelingen in het water en het landhuis in het zicht om alleen maar te genieten van de grootse schoonheid te denken dat de wereld bestaat uit mooie dingen. Maar ook deze schoonheid heeft letterlijk een achterkant. Als je goed kijkt zie je de achterkant, de zijkant van het park herbergt een aantal schuren, de vergane glorie van wat ooit is geweest. Verpauperd en niet meer in gebruik. Van wie deze schuren zijn geweest...... Dat laat zich raden, Wellicht de tuinman van dit grote landgoed. Ergens moest het tuingereedschap opgeborgen worden, heel misschien.... Ik weet het niet, maar in ieder geval zijn deze schuren mooi van lelijkheid. Wat mij boeit is dat ene gele deurtje. Misschien was het heel toevallig een blikje verf wat er nog stond. Ach dat kon wel op de deur, dan was het verfblik ook leeg. Of heeft het misschien toch een historisch verantwoorde kleur gekregen.
Eigenlijk houd ik wel van deze onvolmaaktheid.En dan die 2 schuren, ze steunen elkaar, ze houden zichzelf kranig staand in het leven. Vechtend om zich staande te houden in weer en wind, zorg dragend dat ze niet ten onder gaan door de aanvallen van de woekeren de natuur. De identiteit die deze schuren met zich meedragen. Het leven heeft hun gevormd en getekend. Blij dat ook dit bestaat.
Even gaan mijn gedachten uit naar dat landgoed aan de overkant. De plaats waar nu kinderen en volwassenen naar school gaan, therapie krijgen, revalideren. Mensen met een eigen identiteit, een weg zoeken, fier, sterk op weg naar....
Dat is iets waar ik heel veel respect voor heb, warm van wordt, ach eigenlijk schieten woorden tekort.


De (on)volmaaktheid van het erf.


Ach, thuis is het ook niet anders, en eigenlijk wil ik dat ook niet. Niet alles is volmaakt, maar ik houd van die achterkant, die keerzijde met al zijn onvolmaaktheden.
Tegen het kippenschuurtje staat een tafeltje met Keulse potten. Vorig jaar gekregen van een vriendin uit Oud Beijerland. Een leuke herinnering. Nu heb ik de potten gevuld met het voorjaar, de blauwe viooltjes. De kleine zinken harspotjes wachten op de eerste bloemen. Zodra ik kleine boeketjes kan plukken worden de potjes gevuld, alhoewel ze zo leeg ook prachtig zijn.

19 opmerkingen:

  1. Niet alles hoeft er strak en stralend uit te zien om schoonheid te bevatten! Gelukkig maar want dat leidt tot nog veel meer moois!

    Fijn weekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Na wat surfen op het web kwam ik opeens bij jou super foto's van die schuurtjes. En na het lezen van je post weet ik het zeker.....ik ga je volgen.... Fijne avond....Leni

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die ouwe gebouwen hebben altijd wel wat, vind ik, je vraagt je af wat vroeger de bestemming is geweest en kunt er heerlijk bij wegdromen. Prachtig gefotografeerd! Fijne avond, lieve groet, Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi toch die oude gebouwen.en je foto van je erf is super......leuk he al die oude spulletjes............lieve lente groetjes van mij.enne bedankt voor je reactie steeds leuk !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie foto's heb je gemaakt van deze oude gebouwen. Ook de foto's op je erf zijn heel mooi!

    groetjes, Haikey

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi kan niet bestaan zonder lelijk...en wat is lelijk... Soms is iets op een andere manier mooi of door de tijd in verval geraakt.
    Prachtige foto's heb je gemaakt, ook op je erf.
    Lieve groetjes Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hai Pauline,

    Niet alles behoeft schoonheid, het verhaal opzich { of wat erachter zit) maakt het mooi.
    Al moet je er wel oog voor hebben. Velen zien dit jammer genoeg niet. Of mischien ook wel; dat onze gedeelde passie het juist daarom zo bijzonder maakt-;)

    Mooie foto's...ik heb genoten van je verhaal.

    Lieve groetjes Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Pauline, wat een mooie blog heb je! Ik ga je volgen!!
    Groetjes Hennie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie foto's, ik hou ook erg van onvolmaaktheid. groetjes Jannet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Vaak geniet ik meer van verval dan van volmaaktheid. Uit verval spreekt veel duidelijker een verhaal.
    Dank je wel voor jouw verhaal.
    Een volmaakte dag,
    Hermine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtig verhaal!
    en wat een schitterende site heb je.
    Ik ben blij dat ik hem heb gevonden.
    Ik ben een twent maar mijn ouders komen uit friesland en ik kwam er als kind veel logeren
    Ik vind het leuk om te lezen over de omgeving
    dus ik ga je volgen
    een hele fijne dag en kom eens bij mij achterom
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Leuk geschreven. Ook ik hou van onvolmaaktheden, niet alles hoeft perfect te zijn (zal mij ook niet lukken trouwens).
    Prachtige foto's.
    Wens je een fijn weekend,
    groetjes Madelon

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het heeft zo zijn charmes, zo'n oude vervallen schuur. Het is net als met onkruid... Wat de één als onkruid beschouwt, daar ziet een ander een prachtig bloemetje in. Door zijn woekerende groei wordt het vaak ONkruid.
    Fijn weekend, ik heb weer genoten van je postjes deze week.
    Groetjes Renny

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve Pauline.
    wat kan je mooi schrijven!! je verhalen en de foto's zijn heerlijk om te lezen en te bekijken,echt heel bijzonder.
    En inderdaad wat hebben oude spullen toch een mooi verhaal.de geleefdheid kleur geur enz vertellen vaak al een heel verhaal en prikkelen mijn fantasie en het jouwe aan je verhalen te lezen ook.bedankt voor je gedeelde dromen,ik ga ze zeker vaker lezen!!.
    groet Mieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Pauline,
    http://countrylifestyle.goedbegin.nl/
    Deze startpag. is van mij en ik ben zo vrij geweest om jullie prachtige logement erbij te zetten. Ok?

    Groeten,
    Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hallo Pauline,
    Bedankt voor je leuke berichtje, ik heb gelijk even bij jou gekeken. Mooi blog heb je, prachtige foto's ook! ik ga je zeker volgen.

    Hartelijke groet en jij ook een fijn weekend,
    Yolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Pauline,

    Dank je wel voor je gezellige reactie op mijn blog! Leuk dat ik op deze manier ook kennis maak met jouw blog. Die mag er zeker zijn!! Ik heb genoten van je berichtje en je prachtige foto's.

    Een fijn weekend!

    Lieve groet, Madelief

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hoi Pauline,

    Heel leuk dat je bij me langs kwam en een reactie achterliet!! Leuk!!

    Je houd zo'n beetje van dezelfde dingen als ik doe!! En ook ik vind, niet alles hoeft volmaakt te zijn!!! Nergens voor nodig! Ik kan de schoonheid er wel van inzien, geordende rommel is bij mij favoriet!!

    Ik zal ook een link plaatsen, weet even zo snel niet op welke van mijn blogs!!

    Fijn weekend, groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wauw wat een schitterende foto,s ga je gelijk volgen hoor!!!
    Groetjes Kari

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een bericht achter laat.

Lieve groet, Pauline

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...