zondag 20 maart 2016

Palmpasen en het begin van de lente

Hier in IJlst kijken we vanuit de kamer aan de voorzijde de klinkerstraat in. Vanochtend liepen er allemaal kindertjes.... jawel met palmpaasstokken. Wat nog een mooie traditie, de zondag voor Pasen. Het roept herinneringen op aan mijn eigen jeugd, het haantje gebakken door de dorpsbakker, de suikereitjes welke je samen met de walnoten en hazelnoten rijgt tot een ketting en dan de stok versieren, met takjes groen. En dan hadden mijn zusje en ik ook nog zo'n gehaakt netje waarin de walnoten zaten. De netjes van katoen in allerlei kleurtjes had mijn moeder gehaakt. Op tijd in de ochtend liep je dan in optocht met alle kinderen uit de beurt, de palmpaasoptocht. En in de middag mocht je er iets van snoepen en het broodje opeten.

 
 
En de noten uit het netje gebruikten we om mee te spelen, knikkeren met noten... en hoe dat afliep, dat ben ik kwijt, denk ik daarna opeten. Het zijn dierbare herinneringen.
 
Maar het begin van de lente gaat echt kriebelen, ook binnenshuis. Dus de gesnoeide appeltakken uit een boomgaard welke Hans gesnoeid heeft en wat verse bloemen gehaald kom je een heel eind. Fijn dat ik het bloem binden nog steeds niet verleerd ben en daarin mij even helemaal kan uitleven.
Brengt heerlijk de voorjaars kleur binnen en je hebt het gevoel dat je in een keer aan het toveren bent in je eigen huis.








 

7 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's Pauline, en de blauwe bloemen spatten echt uit je beeld....lieve groet en fijne zondag Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi je bloemen !....fijne week liefs Ria x

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Palmpasen kan ik mij ook nog wel herinneren, al is dat inmiddels al wel lang geleden. Wat staan je bloemen mooi op de vaas!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, ik heb ook vaak met de palmpaastak gelopen....leuk!
    En dan voor die tijd van die snoepeitjes aan een snoer rijgen....daar kreeg je van die pikhanden van!
    later heb ik het met mijn kinderen ook nog gedaan maar zie het niet terug bij mijn kleinkinderen....jammer.
    Prachtige foto's van je bloemen!

    groetjes Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Palmpasen, dat kan ik me ook nog goed herinneren van vroeger. We maakten ook de stokken met het haantje bovenop, en met een mandarijn in een netje. Mij is alleen bijgebleven dat we ze naar de bewoners van een bejaardenhuis (zo heette dat toen nog) brachten. Ik kan me niet herinneren dat we er zelf iets van mochten snoepen... eigenlijk wel een beetje sneu, vind je niet?
    Je bloemen in huis zijn echt prachtig, wat een super mooie boeketten heb je zo gemaakt... toveren met bloemen en kleuren, heerlijk.
    Fijne eerste week van de lente,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ohh..... Pauline, wat een prachtige foto van vroeger, een mooie herinnering.
    De glazen vazen heb je mooi opgemaakt, vooral die met de groene bollen, die heb ik hier de omgeving nog niet gezien.

    Wens je fijne Paasdagen toe.

    Lieve groet, Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Toevallig vertelde ik mijn kinderen ook vorige week wat in mijn jeugd de traditie was. Ook haantje pik versieren op een stok en we kregen een lang gehaakte net met allemaal verschillende noten en eitjes erin. Dat vond ik als kind zo leuk en lekker. Maar dat kennen ze hier niet.
    En heerlijk he om met bloemen bezig te zijn. Zelf ben ik bloemstylist en vind het ook heerlijk om boeketten te maken of andere bloemcreaties.
    Je boeketten zien er mooi uit!

    Fijne paasdagen gewenst.

    Lieve groet, Hilgonda

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een bericht achter laat.

Lieve groet, Pauline

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...