donderdag 17 maart 2016

schilders geluk....

Soms kom je dingen tegen via internet welke je niet kunt weerstaan. Ik denk ongeveer 2 jaar geleden zag ik op Facebook pigmentkistjes te koop staan. Ooit gebruikt door een schilder in Terwispel. Op zich was dat al heel uniek, dus de kistjes gekocht. En toen ik ze dan ook ging ophalen ontdekte ik in dat schuurtje nog een schilders kastje. Waarschijnlijk getimmerd op maat voor het schildersbedrijf als bergplaats voor de schilders benodigdheden. En om het te beschermen tegen stof hing er gewoon een linnen doek voor. Compleet met penselen en allerlei kwasten, allerlei gereedschappen om verschillende structuren te schilderen zoals marmeren en verschillende houtnerven, houtsoorten, borstels enzovoort. Dus ook dat kastje gekocht. Uniek, museaal, want zoiets had ik nog nooit gezien en wat goed dat alles nog compleet bewaard is gebleven. Thuisgekomen ontdekte ik in de pigmentkistjes ook nog de pigmentschepjes. Dit schilders kastje, de pigmentkistjeskistjes en de schepjes hadden in ons huis in Hemrik een prachtige plek in de kamer. En na de verhuizing heeft het weer eventjes geduurd maar hij hangt weer waardig op een prachtige plek in de kamer.



 

6 opmerkingen:

  1. Wat een unieke stillevens.. supermooi!!

    Liefs, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een prachtige en bijzonder vondst...het heeft in jullie huis weer een welverdiende plek gekregen!

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige vondst en die schepjes, beeldschoon.
    Je paasversiering van je vorige post, subtiel en zo mooi.
    Ben je al een beetje gewent in het nieuwe huis?

    Wens je een fijn weekend en lieve groet,

    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een gelukje dat je dit vond! Het doorleefde van de materialen en kleuren die er door het gebruik op gekomen zijn vind ik altijd zo fasinerend. Ik heb wat met kwasten.. ik kan er niets aan doen. Waar het vandaan komt weet ik niet, maar het is wel bijzonder om te weten dat ons huis jaren lang de huis- en rijtuigenschilders woonden van onze woonplaats. Als ik toch ooit eens terug kon in de tijd.....
    Fijn om te lezen dat dit weer een mooi plekje gekregen heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Woooouw wat prachtig . Wat een heerlijke verzameling zo. Mooi plekje En alles komt heel mooi uit zo. Wat een feest om zoiets te vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Pauline,
    Nou weet ik niet precies wat pigmentkistjes zijn, maar het zullen kistjes zijn waar de pigmentstoffen voor de verf in bewaard werden? Aan de schepjes te zien wel dus. Mooi hoor al die restanten van kleuren.
    Wat een mooi kastje ook, ik snap het dan ook helemaal dat deze spullen wederom een mooi plekje aan de muur hebben gekregen.
    Fijne avond,
    Liefs,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een bericht achter laat.

Lieve groet, Pauline

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...